Història del festival

Gènesi del festival
Un jove músic que havia culminat la seva formació a Europa (Brussel·les, Stuttgart…) i passava els seus estius a Premià de Dalt -Joan Pàmies, fins avui director artístic i impulsor del Festival-, amb el desig de promoure la música clàssica posant-la a l’abast de tot el poble va tenir la idea d’organitzar un Festival de Música a Premià de Dalt. Però la idea era més ambiciosa; pretenia, a més, i amb ell els col·laboradors a qui ràpidament encomanà el seu entusiasme, involucrar-hi els infants i els joves, celebrar col·loquis entorn de l’art en general i de la música en particular, la constitució d’una orquestra del Festival…

I, a més, manifestava la voluntat d’eixamplar la iniciativa a l’àmbit comarcal, bo i mantenint com ha explicat sovint Jesús Fuxet, un dels iniciacors de l’aventura, “el nostre poble- Premià de Dalt- com a punt d’irradiació fecunda que n’asseguri la consolidació i la continuïtat i refermant l’apassionant repte de col·laborar activament al despertar cultural del nostre país”.

Totes aquestes propostes queden reflectides en el text que Joan Pàmies va adreçar a diverses persones de Premià de Dalt i on consten els “principis fundacionals”:

“La necessitat de fomentar l’interès i la sensibilitat envers les Arts i concretament en el camp de la música, com també la d’obrir nous canals de relació i comunicació entre tot el poble ens mou a dirigir-nos a vostè (vostès) per tal d’aconseguir el necessari ressò i perquè també és faci seva aquesta proposta d’un Festival de Música a Premià de Dalt.

El projecte consisteix a dur a terme una setmana d’activitat musical que té com a punts importants els concerts que se celebrarien a l’ermita de la Cisa i el concert de caràcter multitudinari que -com a cloenda- tindria lloc a la plaça de la Vila.

A més dels esmentats concerts i per tal de crear l’ambient veritablement musical que servís d’informació i divulgació, es pensa que fóra interessant l’estada entre nosaltres d’alguns artistes participants amb la finalitat que una part del treball preparatori dels concerts es fes aquí. Així, en els assajos públics, les persones que ho volguessin tindrien l’oportunitat de contactar amb el músic i veure de prop el món de l’intèrpret.

S’ha pensat, a més, dedicar una sessió matinal als menuts: audició d’obres o extractes assequibles als infants, amb exemples musicals, etc.

Igualment, la celebració de de col·loquis o debats entorn de l’Art en general i de la Música en particular, que fóra un mitjà important per a la comprensió de la música i el fenomen musical.

Per a aquest projecte comptaríem amb la participació d’artistes reconeguts nacionalment i internacionalment, Marçal Cervera, Quartet de Friburg, etc. que amb plaer col·laborarien en aquesta experiència.

Per a cobrir les despeses (propaganda, lloguer de piano de cua, retribució i manutenció d’artistes participants, retribució de l’Orquestra de Cambra de Barcelona, sincronització i diversos), per a fer el Festival s’ha fet un càlcul de 450.000 pessetes, aproximadament.

Es proposa la creació d’un Patronat presidit per l’Il·lustre Ajuntament del poble i format per Corporacions, entitats i particulars amants de la música i desitjosos de contribuir a la seva difusió.

Aquest Festival tindrà lloc dins la primera quinzena de juliol d’enguany. L’organització seria a càrrec d’Arts i Lletres de la Societat Cultural Sant Jaume i la direcció, de Joan Pàmies.

L’organització del Festival, amb la infraestructura corresponent, va trobar aixopluc en la secció “Arts i Lletres” de la Societat Cultural Sant Jaume de Premià de Dalt, entitat centenària, que ja l’any 1977 era el centre neuràlgic del nucli antic de la població. Aquesta secció, doncs, es va fer càrrec oficialment del Festival durant les seves primeres edicions. D’aquesta manera, Arts i Lletres es constituïa en garant de l’aventura i les autoritats del moment tenien solucionat el “problema”: podien acceptar fàcilment la creació d’un festival organitzat per una entitat del poble, més quan els organitzadors havien buscat uns patrocinadors que garantien la neutralitat del projecte.

Amb el desig de donar el màxim prestigi al certament, el pare de Joan Pàmies va redactar un escrit adreçat a la reina Sofia demanant-li que acceptés la presidència d’honor del Festival, i la va acceptar.

“30 anys de música clàssica al Maresme 1977-2007″.
Mariona Borràs i Padró
Patronat Promúsica de Premià de Dalt